fbpx

Over Fascia College

Home » Over Fascia College

Fascia College is een toonaangevende onderwijsinstelling die hoogwaardige opleidingen biedt op het gebied van fasciatherapie.

Wij hebben een team van gekwalificeerde en ervaren docenten die zich inzetten om de studenten een uitgebreid begrip van fasciatherapie methode Danis Bois, de principes en de technieken te bieden. Hierbij vormt het onderzoekswerk van Prof. Dr. Danis Bois een prominente basis.

Fascia College speelt een belangrijke voortrekkersrol in de Benelux op het gebied van innovatie en modernisering van de methode zowel op onderwijs- als op wetenschappelijk vlak.

Het heeft ondertussen een reputatie van kwalitatieve en toegewijde onderwijsinstelling opgebouwd binnen de fasciatherapie.

De roots van het Fascia College gaan terug tot de jaren ’80 in de school van Prof. Dr. Danis Bois zelf (Frankrijk), waarin de eerste vlaamse fasciatherapeuten werden opgeleid door Danis Bois en zijn team.

Het Fascia College zelf startte in 1993 met de eerste 4-jarige opleiding fasciatherapie in België. In de loop van de jaren en onder impuls van enthousiaste fasciatherapeuten, die nauw zijn blijven samenwerken met de school uit Frankrijk, heeft zich een multidisciplinair docententeam gevormd rond het onderzoek van Prof. Dr. Danis Bois.

Ondertussen heeft deze opleiding Fasciatherapie mDB een Vlaamse afdeling die gehuisvest is in de Abdij van Drongen (Gent) en een Waalse afdeling.

Fascia College

Sinds 1993

– Abdij van Drongen

OPLEIDING FASCIATHERAPIE mDB

Het Fascia College geeft onderwijs over de verschillende aspecten en inzichten van de fascia’s die te maken hebben met de beweging, de gezondheid en het functioneren van een persoon in zijn totaliteit.
De kennis en vaardigheden die we overbrengen, zijn gebaseerd op recente neuro-fysiologische en fysio-psychologische  wetenschappelijke bevindingen over oa. interoceptie en het bewegen van de mens.

Je kan bij ons terecht voor een meerjarige part-time basisopleiding fasciatherapie mDB na een opleiding kinesitherapie, osteopathie of geneeskunde.

Na deze basisopleiding ontvang je het diploma Fasciatherapie & Somato-psychopedagogie.

Fasciatherapie is nog voortdurend en volop in evolutie binnen het huidige wetenschappelijk onderzoek, vandaar dat blijven leren en permanente vorming erg belangrijk is.

Ook na de opleiding fasciatherapie, kan je bij ons terecht voor een uitgebreid en gevarieerd na – en bijscholingsprogramma onder vorm van Permanente Vormingen en wetenschappelijke studiedagen voor gediplomeerde fasciatherapeuten.

We voorzien ook regelmatig kennismakingsworkshops en webinars voor therapeuten.

Naast ons eigen docententeam kunnen we regelmatig beroep doen op internationale docenten binnen de fasciatherapie en somato-psychopedagogie zoals Prof. Dr. Danis Bois, Dr. Christian Courraud, Dr. Eve Berger ea. voor de educatieve begeleiding van modules uit de basisopleiding en permanente vormingen.
Wij werken ook samen met andere internationale onderzoekers, zoals Dr. Robert Schleipp, MSc. John Sharkey, Dr. Carla Stecco ea. die binnen het wetenschappelijk domein actief zijn, waarin de specificiteit van de fascia’s als een belangrijk somato-sensorisch systeem binnen de menselijke bewegingen en zijn interne beleving als persoon worden gekoppeld. 

WAAROM FASCIATHERAPIE STUDEREN AAN FASCIA COLLEGE?

Leer bewust achter het gordijn van de complexiteit van het lichaam kijken en voelen.
Zie en ervaar de principes van de beweging in actie en maak ze eigen.

FASCIA COLLEGE staat voor een uitgebreide en kwaliteitsvolle opleiding

Tijdens de opleiding fasciatherapie word je gedurende het ganse traject bijgestaan en ondersteund door een gedreven team.

En studeren moet niet alleen een verrijking zijn, maar ook een leuke ervaring.

Daarom heeft Fascia College een eigen en ruim opleidingslokaal (met behandelingstafels en didactische faciliteiten) met veel licht, moderne infrastructuur en alle benodigdheden om je te ontplooien tot een volwaardig fasciatherapeut. En dat alles in de nabijheid van de prachtige tuin van de Abdij in Drongen met overnachtingsmogelijkheden.

Naast al deze materiële zaken, zijn we er ook van overtuigd dat een goede atmosfeer bijdraagt tot het leerproces. Als student moet je je thuis voelen in de opleiding. Daarom zijn er o.a. tijdens de opleiding de integratiestages waarin je niet enkel als therapeut wordt gevormd maar ook zelf kan groeien als persoon.

Goede combinatie van opleiding & werk

  • Je opleiding kan je goed combineren met je werk. Dit is de ideale manier om je opgedane kennis meteen toe te passen en met nieuwe inzichten verder te bouwen op je bestaande kennis. Gaandeweg zal je merken dat, door de toepassing van je nieuwe skills en tools, de patiëntenpopulatie in je praktijk mogelijk verandert.  
  • Zo maak je ook heel gemakkelijk de overstap naar een fasciatherapiepraktijk eens je afgestudeerd bent.

Flexibele spreiding opleidingsduur

  • De opleiding bestaat uit 24 modules/seminaries van 3 dagen verspreid over 3.5 jaar (inclusief de examens). Deze modules zijn onderverdeeld in 3 cycli. Elke cyclus dient volledig doorlopen te worden om over te kunnen gaan naar de volgende cyclus.

Cyclus 1: 14 modules fasciatherapie- somatologie

Cyclus 2: 3 modules fasciatherapie- pulsologie

Cyclus 3: 7 modules somato- psychopedagogie

  • Afhankelijk van je eigen noden bepaal je je studietempo. Heb je een drukkere baan of een gevuld sociaal leven dan kan je de opleiding spreiden over meerdere jaren. (dit kan besproken worden met de opleidingsverantwoordelijke)

Andere troeven …

  • “leercoachtraject”

We stellen in de praktijk vast dat cursisten in hun vierjarig opleidingstraject soms nood hebben aan een nog meer individuele ‘op maat’ begeleiding, aan een ervaren klankbord of aan een therapeutisch traject.

Daarom zal aan elke nieuwe cursist gevraagd worden een mentoring- of leertherapietraject aan te gaan bij een leercoach (een actieve fasciatherapeut). Minstens 3 maal per jaar dient de cursist een sessie in te plannen bij hun persoonlijke leercoach. Een sessie kan bestaan uit een observatie, een 4-handen behandeling, een behandeling van de cursist via beweging of manuele therapie, een gesprek…

De cursist houdt tevens een dagboek/portfolio bij van deze sessies. Dit dagboek/portfolio zal deel uitmaken van het evaluatieproces van de opleiding.

Hoewel Fascia College hierdoor maximaal inzet op het individueel traject en de individuele begeleiding van haar cursisten, blijft het educatief proces – het leren – centraal staan in de opleiding Fasciatherapie en vindt deze opleiding grotendeels in groep plaats.

  • “Train the teacher”

Alle lesgevers van Fascia College zijn gediplomeerde fasciatherapeuten met een (para)medische achtergrond en beschikken over een ruime ervaring in het begeleiden van individuen, in groepspedagogie en in professionele vorming.

Binnen ons opleidingsinstituut waakt de Fascia College Academy voortdurend over de kwaliteit van het lesgeven en worden er op regelmatige basis meetings gehouden met de lesgevers waarin zowel theorie- als praktijkelementen worden bijgeschaafd.

  • “Science & Clinical practice”

Het Fascia College bouwt mee aan het wetenschappelijk onderzoek binnen deze materie. Zo heeft de Fascia Academy de krachten gebundeld om een wetenschappelijk project op te zetten in samenwerking met de UGent. Momenteel werken we mee aan een onderzoek over het effect van basisbewegingen op de sensorimotorische controle van de wervelkolom.

Tevens werkt onze Fascia Academy sinds 15 jaar mee aan het universitaire onderzoeks- en vormingscentrum, CERAP, dat werd opgericht door Prof. dr. Danis Bois (Portugal).

  • “Innovatieve fasciatherapie : van interdisciplinariteit naar transdisciplinariteit”

Binnen de complexe en dynamische gezondheidszorgmarkt worden er vaak interdisciplinaire oplossingen gezocht in plaats van zogeheten ‘transdisciplinaire’. Maar de huidige gezondheidszorgmarkt is te complex geworden voor interdisciplinair innoveren. Men beseft in het therapeutisch landschap hoe langer hoe meer dat transdisciplinariteit noodzakelijk is, om de mens als persoon te kunnen begrijpen en te helpen.

‘Transdisciplinair’ betekent voor ons, als Fascia College, dat we vanuit het eigen paradigma durven kijken naar andere invalshoeken, om op die manier onze eigen expertise te kunnen verrijken met behoud van onze authenticiteit.

Daardoor werken we mee aan een goede en mooie toekomst voor ons vak, fasciatherapie.

De samenwerking met POBOS, dat Fascia College gestart is, past volledig in deze context.

Waarom kozen studenten voor Fascia College?

  • Internationaal docententeam – naast onze eigen docenten met ervaring en training in didactiek, komen er ook vaak verschillende docenten uit Frankrijk om het verschil te maken.
  • hoge kwaliteit van onderwijs – Een student getuigt: “Ik koos voor Fascia College, niet de gemakkelijkste weg maar wel die met de beste reputatie”.
  • Cursussen – Je ontvangt je cursussen in gedrukte vorm of online. Geen kosten om ze zelf af te drukken. Iedere module heeft een uitgeschreven cursus en/of powerpoint. Ook de powerpoint presentaties van de les krijg je als student.
  • Innovatieve en jonge mentaliteit –  De nieuwste technologie wordt gebruikt om je wegwijs te maken in de fasciatherapie.
  • Open mentaliteit – Een student getuigt: “je mag in de lessen filmen, fotograferen en geluidsopnames maken zonder dat men daar problemen rond maakt”.
  • Veel praktijk – in de lessen wordt naast de theorie veel tijd besteed aan manuele behandeling en bewegingseducatie – steeds zijn er voldoende assistenten aanwezig om je te ondersteunen.
  • Wetenschappelijk gefundeerd – Een eigen onderzoekslab (CERAP), een medische bibliotheek en gerefereerde cursussen zorgen voor een goede wetenschappelijke onderbouw.
  • Vaste prijs die alles omvat – Er zijn geen verrassingen. Geen extra kosten voor examens,  herexamens, cursussen, etc.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van ons cursusaanbod en relevante informatie over fasciatherapie