Fascia College leidt al vele jaren fasciatherapeuten op. Gedurende bijna meer dan 3 decennia heeft Fascia College een reputatie van kwalitatieve en toegewijde onderwijsinstelling opgebouwd. We leggen ons toe op de organisatie van de meerjarige opleidingscursus Fasciatherapie mDB voor kinesitherapeuten, osteopaten en paramedici. Fasciatherapie is nog voortdurend en volop in evolutie binnen het huidige wetenschappelijk onderzoek, vandaar dat blijven leren en permanente vorming erg belangrijk is. Ook na je opleiding fasciatherapie, kan je bij ons terecht voor een uitgebreid en gevarieerd na – en bijscholingsprogramma onder vorm van Permanente Vormingen en wetenschappelijke studiedagen voor gediplomeerde fasciatherapeuten.
Het Fascia College geeft onderwijs over de verschillende aspecten en inzichten van de fascia's die te maken hebben met de beweging, de gezondheid en het functioneren van een persoon in zijn totaliteit.
De kennis en vaardigheden die we overbrengen, zijn gebaseerd op recente neuro-fysiologische en fysio-psychologische wetenschappelijke bevindingen over het functioneren en bewegen van de mens.
Naast ons eigen docententeam worden er ook regelmatig cursussen georganiseerd in samenwerking met internationale docenten binnen de fasciatherapie en somato-psychopedagogie zoals Prof. Dr. Danis Bois, Dr. Christian Courraud, Dr. Eve Berger ea.
Wij werken ook samen met andere internationale onderzoekers, zoals Dr. Robert Schleipp, MSc. John Sharkey, Dr. Carla Stecco ea. die binnen het wetenschappelijk domein actief zijn, waarin de specificiteit van de fascia’s als een belangrijk somato-sensorisch systeem binnen de menselijke bewegingen en zijn interne beleving als persoon worden gekoppeld.
FasciaCollege
Sinds 1993.
MULTIDISCIPLINAIR TEAM ROND PROF. DANIS BOIS.
De roots van het Fascia College gaan terug tot de jaren '80 in de school van Danis Bois (Frankrijk), waarin de eerste vlaamse fasciatherapeuten werden opgeleid door Danis Bois en zijn team. Het Fascia College zelf startte in 1993 met de eerste 4-jarige opleiding fasciatherapie in België. In de loop van de jaren en onder impuls van enthousiaste fasciatherapeuten, die nauw zijn blijven samenwerken met de school uit Frankrijk, heeft zich een multidisciplinair team gevormd rond het onderzoek van Prof. Dr. Danis Bois.
Fascia College speelt een belangrijke voortrekkersrol in de Benelux op het gebied van innovatie en modernisering van de fasciatherapie en het fasciatherapie onderwijs van vandaag, zowel op onderwijs- als op wetenschappelijk vlak.
Fascia College heeft ondertussen een Vlaamse afdeling die gehuisvest is in de Abdij van Drongen (Gent) ; een Waalse afdeling voorziet haar onderwijs in Wavre (Columban).
"Train the teacher"
Alle lesgevers van Fascia College zijn gediplomeerde fasciatherapeuten en beschikken over een ruime ervaring in het begeleiden van individuen, in groepspedagogie en in professionele vorming. Ze zijn allemaal professioneel geschoolde personen die beschikken over een medische en/of paramedische opleiding. Binnen ons opleidingsinstituut waakt de Fascia College Academy voortdurend over de kwaliteit van het lesgeven en worden er op regelmatige basis meetings gehouden met de lesgevers waarin zowel theorie- als praktijkelementen worden bijgeschaafd.
Tevens werkt Fascia College sinds 15 jaar mee aan het universitaire onderzoeks- en vormingscentrum, CERAP, dat werd opgericht door Prof. dr. Danis Bois (Portugal).
In het therapeutisch landschap beseft men hoe langer hoe meer dat transdisciplinariteit noodzakelijk is, om de mens als persoon te kunnen begrijpen en te helpen.
‘Transdisciplinair’ betekent voor ons dat we vanuit het eigen paradigma durven te kijken naar andere invalshoeken, om op die manier onze eigen expertise te kunnen verrijken zonder te verliezen aan eigenheid.
Wij willen niet alleen fasciatherapeuten met elkaar verbinden in hun expertise. Vandaar dat binnen Fascia College ook plaats is om kennis delen met elkaar en met andere disciplines in gezondheidszorg.
Daardoor werken we mee aan een goede en mooie toekomst voor ons vak, fasciatherapie.